Kwestionariusz SI


Znaczna liczba osób zadaje mi często pytanie: "Jak samemu ocenić czy moje dziecko może mieć dysfunkcje integracji sensorycznej?!




Chcąc Państwu ułatwić rozpoznanie ewentualnych wskaźników takich dysfunkcji zapraszam do wypełnienia prostego kwestionariusza. Odpowiedzi na pytania mogą utwierdzić Państwa w przekonaniu o konieczności dokonania Oceny Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego (SPD).

Proszę przeczytać uważnie wybraną listę i zaznaczyć te odpowiedzi, które według Państwa opisują zachowanie i trudności Waszego dziecka.

Kliknąć na 'Sumuj' na dole strony i porównać z normą.

Proszę pamiętać, że u większości dzieci występuje czasem jeden lub więcej poniższych objawów, nie zawsze oznacza to istnienie zaburzeń integracji sensorycznej.




I. DOTYK
Przesadnie reaguje na niewielki ból TAK:
Nie zwraca uwagi na drobne skaleczenia TAK:
Lubi aktywności związane z brudzeniem się (malowanie palcami) TAK:
Unika aktywności związanych z brudzeniem (lepienie w plastelinie) TAK:
Nie lubi być niespodziewanie dotykany (lekko) TAK:
Lubi być dotykany (uwielbia to, poszukuje tego) TAK:
Poszukuje fizycznie agresywnego kontaktu (uderza w ludzi, ściany) TAK:
Jest szczególnie łaskotliwy TAK:
Unika używania dłoni do eksploracji dotykowej obiektów TAK:
Preferuje pewne ubrania i/lub narzeka na metki,
mówi że niektóre ubrania drapią są za sztywne
TAK:

 
II. RÓWNOWAGA I RUCH
Pierwsza część pytań odnosi się do podwrażliwości, a druga do nadwrażliwości.
Ma słabą równowagę TAK:
Ma lub miał duże problemy z nauką jazdy na rowerze TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania pisania TAK:
Lubi kręcić się na karuzeli, krześle obrotowym TAK:
Często huśta się na krześle lub przyjmuje pozycję głową do dołu TAK:
Uwielbia huśtanie się na huśtawkach TAK:
Uwielbia szybki ruch TAK:


Wygląda na przerażone w przestrzeni (nie huśta się itp.) TAK:
Unika szybkiego ruchu TAK:
Ma chorobę lokomocyjną TAK:
Lubi ruch który sam inicjuje nie lubi gdy ktoś nim porusz, huśta TAK:
Nie lubi próbować nowych zadań ruchowych TAK:
Nie lubi wysokości, boi się wspinać TAK:


III. KOORDYNACJA
Ma problemy z manipulacją (cięcie, rysowanie, zapinanie) TAK:
Jest niezgrabne ruchowo, często przewraca się TAK:
Ma trudności z uczeniem się nowych aktywności ruchowych TAK:
Ma trudności z różnicowaniem prawo - lewo (powyżej 7 r.ż) TAK:
Nie trzyma kartki drugą ręką gdy pisze lub rysuje TAK:
Źle trzyma ołówek TAK:
Brzydko pisze, nie mieści się w liniach TAK:
Nie potrafi wiązać sznurowadeł, miał trudności z nauczeniem się TAK:
Ma trudności z posługiwaniem się sztućcami TAK:
Ma trudności w łapaniu i/lub kopaniu piłki TAK:


IV. NAPIĘCIE MIĘŚNI
Wygląda na rozluźnione, wiotkie TAK:
Ma nieprawidłową postawę gdy siedzi lub stoi TAK:
Zbyt mocno ściska przedmioty (np. ołówek) TAK:
Zbyt lekko ściska przedmioty (np. ołówek) TAK:
Szybko się męczy TAK:
Unika zabaw i gier ruchowych TAK:
Podpiera głowę podczas rysowania, pisania TAK:
Raczej prowadzi siedzący tryb życia TAK:
Jest niezgrabne ruchowo TAK:
Ma trudności z podnoszeniem cięższych przedmiotów TAK:


V. SŁUCH
Jest zirytowane, pobudzone lub zalęknione
w miejscach gdzie jest głośno
TAK:
Jest bardzo wrażliwe na dźwięki TAK:
Trudno mu skupić uwagę w miejscu hałaśliwym TAK:
Myli się wykonując polecenia słowne TAK:
Potrzebuje powtarzania poleceń, wskazówek TAK:
Myli podobne dźwiękowo słowa TAK:
Zatyka uszy na niektóre dźwięki TAK:
Lubi dziwne dźwięki, lubi powtarzać pewne dźwięki TAK:
Mruczy, śpiewa, mówi do siebie podczas wykonywania zadania TAK:
Unika zabawek, innych przedmiotów wydających dźwięki TAK:


VI. WZROK
Nadwrażliwe na światło; woli światło rozproszone, półmrok TAK:
Ma problemy z różnicowaniem kształtów TAK:
Krótki okres fiksacji wzrokowej (skupienia wzroku na przedmiocie) TAK:
Z trudnością śledzi poruszający się przedmiot, gubi go TAK:
Często mruga, ma ból głowy, załzawione oczy po czytaniu TAK:
Jest bardzo pobudzone gdy ma do czynienia
z wieloma bodźcami wzrokowymi
TAK:
Odmawia zasłaniania oczu, ograniczenia widzenia TAK:
Odwraca litery, sylaby, słowa TAK:
Ma problemy z przepisywaniem z tablicy, książki TAK:
Mruży oczy podczas słonecznego dnia TAK:


VII. WĘCH
Nadwrażliwe na pewne zapachy TAK:
Ignoruje nawet ostre i nieprzyjemne zapachy TAK:
Ma trudności z różnicowaniem zapachów TAK:
Często zatyka nos mówiąc, że "śmierdzi" TAK:
Nie je pokarmów bez wcześniejszego wąchania TAK:
Nadwrażliwe na zapach perfum, mydła, wody kolońskiej TAK:
Lubi wąchać różne rzeczy nie służące do jedzenia TAK:
Lubi mocno doprawione pokarmy TAK:
Preferuje pokarmy o łagodnym smaku TAK:
Ma łatwy odruch wymiotny na wiele zapachów TAK:


VIII. UWAGA I ZACHOWANIE
Jest nerwowe, pobudzone TAK:
Jest impulsywne, wyrywa się zanim zakończymy instrukcję TAK:
Ma problemy z organizacją zachowania, wykonywanych zadań TAK:
Nie może dłużej skupić się na zadaniu TAK:
Bardzo lubi biegać, skakać, jest ciągle w ruchu TAK:
Szybko i łatwo pobudzone przez dźwięki, światło itd TAK:
Niespokojne wówczas gdy trzeba być cicho i koncentrować się TAK:
Łatwo przechodzi od płaczu do śmiechu TAK:
Szybko się rozprasza TAK:
Lubi biegać podskakiwać, być w ruchu TAK:


SKALA NORMA RYZYKO WYNIK:
DOTYK 0-2 3-10  
RÓWNOWAGA I RUCH: Podreaktywność 0-2 3-7  
RÓWNOWAGA I RUCH: Nadreaktywność 0 1-6  
KOORDYNACJA 0-3 4-10  
NAPIĘCIE MIĘŚNI 0-2 3-10  
SŁUCH 0-2 3-10  
WZROK 0-3 4-10  
WĘCH 0-3 4-10  
UWAGA I ZACHOWANIE 0-2 3-10  

 

UWAGA! Poniższa lista objawów ma jedynie charakter informacyjny. NIE może służyć do jakiejkolwiek diagnozy i/lub wydawania opinii na temat stanu dziecka! Decyzje związane z diagnozą oraz zaleceniami terapii należą do odpowiedniego specjalisty.
Wynik na czerwono może wskazywać tylko na możliwość wystąpienia zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego.

Wojciech Kozłowski

Warto przeczytać

  • Rozumiejąc integrację sensoryczną

    Pomocna jest wiedza o tym, że dzieci ujawniają problemy z integracją sensoryczną różnie w zależności od wieku. Wszystkie dzieci czasami reagują na stres...

  • Jak stwierdzić czy u Twojego dziecka...

    Mogłoby się wydawać, że dzieci są od siebie całkowicie odmienne. Mają jednak jedną wspólną cechę: zauważalny problem z układem dotykowym...

  • Jak przygotować dziecko do spotkania z terapeutą SI

    Przed wyjściem z domu, najlepiej dziecko uprzedzić, że spotka się dzisiaj z pewnym panem.